|
Jeśli niepokoi Cię rozwój mowy Twojego dziecka, sprawdź, czy powinniście odwiedzić specjalistę.
Najważniejsze etapy w rozwoju mowy dziecka od 0 do 6. roku życia.
Wiek dziecka
|
Słyszenie i rozumienie
|
Nadawanie - mowa
|
od urodzenia do końca 3go miesiąca życia
|
- reaguje na głośne dźwięki
- uspokaja się lub uśmiecha kiedy do niego mówimy
- przestaje płakać, gdy słyszy głos rodzica
- nasila lub osłabia ssanie, gdy słyszy dźwięki
|
- głuży - wydaje dźwięki przypominające gruchanie
- wokalizuje, gdy słyszy znane dźwięki
- używa krzyku lub płaczu do sygnalizowania swoich potrzeb
|
od 4- 6 mc-a życia
|
- szuka źródła dźwięku
- reaguje na zmiany tonu głosu rodziców
- interesują je zabawki, które wydają dźwięki
- reaguje na muzykę
|
- gaworzy - powtarza ciągi sylab i dźwięków własnych oraz zasłyszanych z otoczenia
- zagaduje - gaworzy, uśmiecha się
|
od 7 mc-a do końca 1-go roku życia
|
- odwraca się i patrzy w kierunku źródła dźwięku
- skupia uwagę, gdy mówi do niego rodzic
- lubi zabawy typu: "Idzie rak", "Ważyła sroczka"
- wykonuje proste polecenia, np. "daj
"
- próbuje naśladować ruchy rodziców
|
- intensywnie gaworzy, np. "ta-ta-ta", "ma-ma-ma"
- zwraca na siebie uwagę używając różnych dźwięków
- używa mimiki i gestów by o coś poprosić
- mogą pojawić się pierwsze słowa
|
2 rok życia
|
- wskazuje poprawienie niektóre części ciała
- wykonuje proste polecenia, np. "zrób pa pa"
- lubi słuchać piosenek, wierszyków, krótkich bajek
- umie nazwać przedmioty z najbliższego otoczenia
|
- używa wyrazów dźwiękonaśladowczych "hop" "bach"
- echolalie- powtarza wielokrotnie wyrazy zasłyszane z otocznia
- pojawiają się wyrażenia, np. "nie chcę", "daj to"
- wymawia samogłoski: a,o,u,e,i,y oraz spółgłoski: m, b, p, t, d, n, ł, j
- upraszcza wymawiane wyrazy
|
2-3 rok życia
|
- zna proste przeciwieństwa np. "tak-nie", "nie ma-jest"
- wykonuje złożone polecenia, np. "weź lalkę i chodź do mamy"
- pokazuje części ciała
|
- nazywa większość przedmiotów z otoczenia
- wymawia głoski: k,g,l
- zamienia, głoski, których nie umie jeszcze wypowiedzieć na łatwiejsze np. "salik" "lyba"
- pojawia się pytanie "co to?", zaczyna używać liczby mnogiej oraz przeczeń, np. "nie ma mamy"
- pytane podaje swoje imię
|
3-4 rok życia
|
- potrafi odróżnić prawidłową wymowę od nieprawidłowej, np. "safa-szafa"
|
- jego mowa jest zrozumiała dla osób spoza jego otoczenia
- posługuje się coraz dłuższymi zdaniami
- ma dużo pytań, odpowiada na proste pytania
- stosuje uproszczenia dla trudnych głosek
- mowa jest raczej płynna, z małą ilością zawahań czy powtórzeń tzw. rozwojowa niepłynność mowy
|
4-5 rok życia
|
- skupia uwagę na prostym opowiadaniu, potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące jego treści
- reaguje na komunikaty wypowiadane przez osoby spoza rodziny
|
- zadaje bardzo dużo pytań
- mogą pojawić się głoski: sz, ż, cz, dż, r
- posługuje się coraz większą liczbą przymiotników- zdania są "bogatsze"
- opowiada prostą historyjkę
- zaczyna stosować reguły gramatyczne
|
5-6 rok życia
|
- rozumie złożone polecenia: "usiądź na podłodze i połóż ręce za plecami"
- potrafi skupić uwagę podczas czytania dłuższej bajki, rozumie morał
- orientuje się w przestrzeni, zna określenia: nad, pod, na
- rozumie znaki symboliczne
|
- prawidłowo realizuje wszystkie głoski języka polskiego
- mowa jest płynna, wyraźna
- prawidłowo buduje zdania - opanowana jest gramatyka
- używa zdań złożonych
- umie opowiadać bajki oraz to, co widzi np. na obrazku, za oknem
- stosuje słowa określające stosunki przestrzenne
|
Bibliografia:
1.Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do szóstego roku życia, Kraków 2007
|
|